12 jun 2023

Tak for årets generalforsamling

Den 31. maj fandt DKFs årlige ordinære generalforsaming sted.

DKFs forperson, Juliana Hodkinson, fremlagde bestyrelsens årsberetning, hvoraf det fremgik, at 2022 for DKF var et udviklingsår, som vi kom ind i fra en periode i 2021 med flere mellemstore forandringer. DKF er kommet ud af pandemien med nogle nye prioriteringer, analyser og samarbejder og har færdigudviklet og implementeret en strategi, der er formuleret som en 10-punktsplan.

Sekretariatet har igennem 2022 stabiliseret sig efter en stillingsnedskæring i 2021, og i slutning af året kunne vi lave en ny projektansættelse til dataindsamling og SoMe, således at vores hjørne af 5. sal i Lautrupsgade igen brummer af aktivitet.

På det internationale område har vi bygget videre på de fælles nordiske planer for en ny festivalstruktur for Nordiske Musikdage fra 2024, og samlet musikeksportcentrene til videndeling og debat ved NMD i Reykjavik i oktober 2022.

Det første hold Nye Veje stipendiater har præsenteret deres arbejdsprocesser og projekter ved et vidensdelingssymposium, som vi kommer til at gentage i år i udbygget format. Og der er afholdt orkesterseminar med et bredt udvalg af perspektiver på orkestermusikkens økosystem, som er startskuddet på en længerevarende indsats på området.

Bestyrelsen har i 2022 skrevet under på Music Declares an Emergency og været på kursus for at uddanne sig kollektivt til det norske Balansemærke. Sammen med Autor, DPA, Musikforlæggerne, DMF og DAF har DKF været med til at lancere det 11. mål i musikbranchens 2030 kønsmål for en bedre balance i musikbranchen, med det mål at komme strukturel seksisme i musikbranchen til livs. Vi har også arbejdet på at samle hele 12 samarbejdspartnere til en kommende Rådgivningslinje for hele musikbranchen, der forventes klar til september 2023.

Dette er blot nogle enkelte af vores mange aktiviteter i 2022. På vores hjemmeside kan du løbende orientere dig om de residencies, legater, calls og meget mere, som DKF er med til at løfte for medlemmernes kunstneriske virke.

NYE ANSIGTER I BESTYRELSE OG FORDELINGSUDVALG
Juliana Hodkinson blev genvalgt som forperson, og Line Tjørnhøj og Tan Tuan Hao blev genvalgt til bestyrelsen. René Mogensen blev nyvalgt som bestyrelsesmedlem og Lil Lacy nyvalgt suppleant.

Thomas Sandberg havde trukket sit kandidatur, da han i mellemtiden er blevet ny formand for Dansk Musikerforbund. En STOR tak skal lyde til Thomas for hans mangeårige virke og store indsats i bestyrelsen.

Bestyrelsen ser dermed nu således ud: Juliana Hodkinson (forperson), Line Tjørnhøj, Tan Tuan Hao, Mette Nielsen, Allan Gravgaard Madsen, Bo Lundby Jæger, René Mogensen og Lil Lacy (suppleant).

Nye medlemmer af fordelingsudvalget
I år var der også valg til foreningens fordelingsudvalg, hvor to kandidater, Jonas Olesen og Thomas Agergaard, stillede op. Begge blev valgt.

En stor tak skal lyde til Lars Lundehave Hansen og Jexper Holmen, som dermed afslutter fire års stærkt kompetent arbejde i fordelingsudvalget.

Tillykke og tak
Stort tillykke til de valgte og stor tak til alle de medlemmer, der deltog aktivt – ikke mindst i årets medlemsdrøftelser - såvel fysisk som online. Det er dejligt med en forening af så engagerede medlemmer.

Alle fotos af Malene Henssel