19 jan 2024

mod diskrimination og seksuel chikane i kulturlivet

DKF har som den første organisation udenfor Norge modtaget Balansemerket.

Balansemerket er en mærkningsordning mod diskrimination og seksuel chikane i kulturlivet skabt af den norske forening Balansekunst, som er et samarbejde mellem over 170 norske kunst- og kulturorganisationer, der sammen arbejder for et ligestillet og mangfoldigt kulturliv.

Igennem en del år har DKF været engageret i arbejdet med repræsentation, køn og diversitet, og vi har været en af drivkræfterne i oprettelsen af netværket Kunst og Kultur i Balance, som er stærkt inspireret af det norske Balansekunsts arbejde og erfaringer.

Bestyrelsen på skolebænken
Bestyrelsen i DKF har ønsket at gå mere i dybden med vores egen forening og har derfor som samlet bestyrelse taget et kursus hos Balansekunst med henblik på at kvalificere foreningen til at modtage Balansemerket.

Forløbet har været et 360 graders eftersyn af os selv i forhold til det arbejde, vi gør, og indsatsen har bl.a. ført til en revidering af vores samværspolitik.

Det har været en meget lærerig og givende proces for både bestyrelse og sekretariat, som altså nu har resulteret i, at DKF har modtaget en blåstempling i form af Balansemerket som den første organisation udenfor Norges grænser.