28 aug 2024

Kunstpauser

Ny podcastserie om samtidens kompositionsmusik og dens forankring i vores omverden.

Edition·S og Dacapo har sammen produceret podcastserien Kunstpauser om samtidens kompositionsmusik og om, hvordan den taler ind i vores omverden med temaer som klimakrise, globalisering og krig – og med universelle spørgsmål  om køn, identitet og tro.

Serien udforsker musikkens kobling til andre kunstarter og dykker ned i de kreative processer, der ligger bag de færdige værker, vi oplever.

Dystopisk queer opera og menneskeligt selvbedrag
I seriens første afsnit kan man høre komponist Matias Vestergård, forfatter Lea Marie Løppenthin og instruktør Natascha Metherell fortælle om tilblivelsen af den Reumert-vindende opera Lisbon Floor – en samtale om at blande kunstnerisk blod, om operagenrens tradition og fornyelse og om at lade tematikker og personskildringer flette sig sammen i en humoristisk samtidskommentar af en opera.

I andet afsnit dykkes der ned i frygten for de ødelæggende inhumane tendenser i vores samtid, som er udgangspunktet for tilblivelsen af koncertinstallationen enTmenschT. Hør komponist Line Tjørnhøj, kunstner Signe Klejs og sopran Else Torp i samtale med Henrik Friis pille lagene af det menneskelige selvbedrag, tale om stemmen som et spejl for menneskets tilstand og om den kreative kraft, der måske i virkeligheden er vores eneste håb.

Else Marie Pade og det åndelige
I tre afsnit fortæller musikforsker og Else Marie Pade-ekspert Ingeborg Okkels om Pades kamp som kvinde og komponist i midten af det 20. århundrede og med afsæt i konkrete værker med religiøse motiver og temaer, taler hun om troen som forløsende kraft.

Else Marie Pade er bedst kendt for at være pioner inden for dansk elektronisk musik. Mindre kendt er det, at troen var en rød tråd igennem hele hendes kunstneriske virke og liv, og troen åbenbarer sig som overraskende farverig, dybt lidenskabelig og sanselig i hendes værker.

Tavs koreografi og kolonihistorie
I afsnit 6 taler komponisten Jeppe Ernst med musikkritiker Henrik Friis. Samtalen handler om det intime rum, der opstår i modtageren i mødet med værket. Det handler om at være en krop, et menneske, der længes efter at nå andre og om at insistere på at studere denne almenmenneskelige længsel i egenskab af at være komponist.

I afsnit 7 fortæller Niels Rønsholdt om tilblivelsen af Den Sidste Olie. Den Reumertnominerede opera handler om det moderne menneskes udnyttelse af naturens ressourcer, og hvordan den som en drivkraft i os mennesker synes at lede os mod vores eget endeligt. Operaen perspektiveres undervejs af Henrik Friis og forfatter og dramatiker Alexandra Moltke, som arbejder med politiske emner i hendes tekster og dramatik.