5 nov 2021

Figura festspiele

3 dage med ny musik og ny opera i Koncertkirken

Egentligt var der planlagt besøg fra Kina og Indien, men tiden udfordrer dette. Til gengæld bliver der plads til at høre operaen Dødens Købmand, der egentligt skulle have haft premiere 31. marts 2020 på Takkelloftet og Jakob Davidsens nyeste værk, Uden alder - Ole Sarvig 100 år, når Figura inviterer til dette års Festspiele.

Om Dødens Købmand
Aldrig før er der skrevet en opera om Alfred Nobel, men det virker mere aktuelt end nogensinde at portrættere denne svenske opfinder og grundlægger af Nobelpriserne, og her i en nykomponeret kammeropera af Peter Bruun med tre medvirkende. I operaen møder vi Nobel og de to vigtigste kvinder i hans liv: den intellektuelle Bertha von Suttner og blomsterpigen Sofie Hess. Bertha von Suttner blev en ledende skikkelse i den spirende fredsbevægelse og ses af mange som kvinden bag Nobels Fredspris. Nobel elskede også blomsterpigen Sofie Hess. Han fandt aldrig modet til at præsentere hende for sin omgangskreds, men han slap hende aldrig, og vedblev med at forsørge hende.

Alfred Nobel opfandt som ung videnskabsmand den dynamit, som gennembrød Europas snævre landegrænser. Han var overbevist om, at de videnskabelige fremskridt ville binde mennesker sammen og skabe en verden, hvor også krig ville være et overstået stadie. Gradvist bliver han bitter og paranoid, men fastholder at han som våbenfabrikant også arbejder for fred. Operaen Dødens Købmand er et facetteret psykologisk drama, som peger på problemer, vi stadig kæmper med i dag. Det er en historie om Europas optimisme, forfald og menneskets manglende evne til at overvinde sine egne dæmoner.

Om Uden alder - Ole Sarvig 100 år
Ole Sarvig er en af Danmarks vægtigste digtere i det 20. århundrede og han har sat sig tunge spor med sin præcise og billedskabende digte, som også FIGURA ENSEMBLE har præget generationer af digtere siden, bl.a. Søren Ulrik Thomsen, og Ursula Andkjær Olsen.

Uden alder - Ole Sarvig 100 år er komponisten og pianisten Jakob Davidsens hyldest til Ole Sarvig, der i år ville være fyldt 100 år. Til at forløse dette værk for fem stemmer og fem instrumentalister har han fået samlet en besætning med Signe Asmussen samt musikere fra DR Bigband og Figura Ensemble i spidsen.

I løbet af de sidste 5 år har Jakob Davidsen arbejdet med at sætte udvalgte digte af Ole Sarvig i musik. Enkelte af disse værker er allerede med stor succes blevet opført og et enkelt har fundet vej til udgivelsen The world is Babel and Ivory på Dacapo med sopranen Signe Asmussen, FIGURA og hans eget Kammerat Orkester.