5 dec 2023

FAIR PRACTICE-PRISEN 2023

Dansk Komponistforening hædrer for anden gang aktører, der bestiller og opfører ny musik på ordentlige vilkår.

I forbindelse med foreningens 110-års fødselsdag uddelte Dansk Komponistforening tirsdag den 5/12 Fair Practice-priserne 2023. Priserne hædrer aktører, der bestiller og opfører ny musik på ordentlige vilkår og har til formål at anspore til mere Fair Practice ved at synliggøre de gode eksempler.

Det er anden gang, Fair Practice-priserne uddeles, og de gives i år til to musikere.

Den ene prismodtager er klarinettist og entreprenør Jonas Lyskjær Frølund, som af flere komponister fremhæves for sit store arbejde med at sikre komponisten en rimelig aflønning og for at kommunikere åbent og klart om budgetter og fondsansøgninger.

I motivationen til prisen lyder det desuden:

”Jonas Frølund bestiller løbende nye værker hos mange typer komponister: unge, gamle, kvinder og mænd, og på baggrund af stadigt nye idéer, tematikker og samarbejder med genrediverse musikere og ensembler, når han med de nye værker ud til et bredt publikum.”

Årets anden Fair Practice-prismodtager er violinist, ensemble- og festivalleder Christine Pryn, der hædres for sin professionelle tilgang til bestilling og for den ekstraordinære indsats for at programsætte ny musik side om side med klassisk kernerepertoire.

I motivationen for prisen fremhæves Christine Pryn også for at fremføre komponister, som ikke nødvendigvis spilles alle andre steder:

”I sin programlægning ligger Christine Pryn ikke under for skiftende trends og strømninger, men går efter det hun tror på og den musik, hun synes er vigtig at præsentere. Hun står for det lange seje træk og holder idealistisk fast i komponister, som hun tror på i medgang og modgang.”

Dansk Komponsitforenings forperson, Juliana Hodkinson, udtaler om priserne:

"Med Fair Practice-priserne ønsker vi at fejre og styrke hele bestillingskulturen, som er en særlig vigtig arbejdsform i skabelsen af ny kunstmusik og lydkunst. Der er et hav af store og små organisationer, og ikke mindst solomusikere, der griber initiativet og overtager en rolle, der historisk set blev dækket af kirken eller de adelige. Det ligger Dansk Komponistforening meget på sinde fortløbende at modernisere bestillingskulturen og støtte op om gode arbejdsvilkår, der styrker både komponister og bestillere, når de indgår nye samarbejder.”

Med prisen følger penge til en bestilling på et værk hos en komponist, som prismodtageren selv vælger.