6 okt 2023

NY ORKESTERMUSIK - OG GOD BESTILLINGSKULTUR

Dansk Komponistforening inviterer til fagseminar i Odense torsdag den 26. oktober 2023 kl. 14.00 – 17.00 med fokus på ny orkestermusik og god bestillingskultur.

I november 2022 afholdt Dansk Komponistforening det første fagseminar om ny orkestermusik – sidste år med fokus på orkestermusikkens økosystem. Med dette års fagseminar sætter vi fokus på god bestillingskultur og de muligheder, et nyt orkesterværk kan give både ift. koncertformater og publikumsarbejde.

Eftermiddagen byder på både oplæg, panelsamtale og god tid til åbne drøftelser om, hvad god praksis omkring en orkesterbestilling kan være, om samarbejdet mellem komponist og orkesterinstitutionen og værdien i workshops, feedback og co-produktioner. Men også om hvordan nyt repertoire og kuratering kan være et konkret redskab til at engagere nye publikumsgrupper.

Fagseminaret er for branchefolk og andre interesserede. Med arrangementet ønsker vi at fortsætte samtalen på tværs af aktører om, hvordan vi sammen kan styrke og udvikle vilkårene for den ny orkestermusik i Danmark.

Blandt deltagerne vil du møde Juliana Hodkinson, forperson Dansk Komponistforening og Søren Michael Rasmussen, Rasmussen Nordic samt komponisterne Signe Lykke, Søren Nils Eichberg, Anna Katrin Egilstrøð og Allan Gravgaard Madsen.

Moderator: Journalist Lene Johansen