4 okt 2024

Nordic Music Days 2024

Der er tale om et helt nyt festivalsamarbejde mellem Skotland og de nordiske lande, når Nordic Music Days 2024 finder sted i Glasgow.

Festivalen Nordiske Musikdage blev etableret af Nordisk Komponistråd (NKR) i 1888 og er unik i og med, at den tilrettelægges af komponisterne selv. Historisk set har hver af medlemsforeningerne af Nordisk Komponistråd (NKR) været vært for festivalen på skift.

Nordic Music Days 2024 er en ny måde at arbejde på, idet den er et samarbejde mellem Skotland og  Norden med ambitionen om at opbygge langvarige, bæredygtige partnerskaber mellem musikalske organisationer, fællesskaber og kreative individer.

Der bliver tale om fem dage fyldt med koncerter, lydinstallationer, foredrag, fremvisninger og events i både det offentlige rum og en række forskellige små og store venues. Altsammen under temaet Word of Mouth, der påkalder sig noget personligt, uformelt og tæt på: at videregive, flytte og sprede ideer, historier, viden og traditioner...

Nordiske Musikdage 2024 ledes af Dansk Komponistforening i  samarbejde med Royal Scottish National Orchestra på vegne af NKR.