27 aug 2018

Musikprisen 2018

Slagtøjsspilleren Ying-Hsueh Chen hædret ved Dansk Komponistforenings sommerfest

Ved Dansk Komponistforenings årlige sommerfest d. 24. august på restaurant LaLaLa på Christianshavn, hædrede foreningen traditionen tro en ildsjæl, hvis sjæl brænder for komponisternes musik.

Årets prismodtager er den herboende taiwanesiske slagtøjsspiller Ying-Hsueh Chen, der blev hædret med følgende ord af foreningens formand, Bent Sørensen:

"Hvert år uddeler Dansk Komponistforening sin musikpris, og i de senere år har vi gjort det i forbindelse med vores sommerfest. Vi kan feste selv; men vi bruger også festen til at fejre andre. Vi giver en pris. Den pris har vi igennem årene givet til ildsjæle ‐ udøvende musikere, koncertarrangører og sågar festivaler. Vi giver prisen til nogen, der har hjulpet vores musik på vej – som har brændt for vores musik, og som har haft en særlig betydning for opførelse og udbredelse af den.

Vi – komponister – kan være gode til at finde på. Vi kan opfinde lyde, vi ikke selv vidste eksisterede (nogle gange kan der så være en god grund til, at netop de lyde aldrig har eksisteret); men vi kan også gå i stå. Så må vi lede efter inspiration. Eller vi må møde mennesker, der kan inspirere os. Mennesker, som kan åbne vores ører, så vi med musik, klang og lyd udefra kan finde tilbage på sporet af vores egen musik.

I år går prisen til et musikmenneske, der i den grad har været med til at åbne vores ører, og mange komponister har gennem mødet med det menneske fået deres ører åbnet op for nye sider af deres egen musik. Der sker noget forunderligt og smukt, når en musiker tager medansvar og bliver medskaber. Når en musiker kan bringe den idé, den lyd frem, som komponisten har sukket efter men aldrig ville have fundet alene. Det sker så smukt, når komponisterne møder denne musiker, for her bliver man mødt af både nysgerrighed og viden og mødt af et musikalsk sind, som aldrig er bange for selv de besværligste udfordringer.

Vi giver prisen til en alsidig, fremragende musiker. En musiker der på smukkeste måde kan forbinde verdener. En musiker der kan præge vores lille verden med indtryk og klange fra en hel anden ende af verden. Musik der udspringer af noget uendeligt gammelt, tusinder af kilometer borte, lægger sig ved siden af og smelter sammen med vores helt nye danske musik. Vores prismodtager har i den grad givet os både udsyn og indsyn og ofte reddet os fra at gå i indavl med os selv.

Hun kan skabe de blideste, skønneste klangrum; men hun kan også slå fra sig og få et enkelt skarpt slag på et bækken til at fornemmes som det allervigtigste i hele verden lige nu. Hun kan stå helt gemt bag sine instrumenter, for der kan være mange af dem; men hun kan også springe frem i forreste række på scenen og fremstå som en uforlignelig performer.

Siden vi var så heldige, at hun besluttede sig for at slå sig ned her hos os, har Ying-Hsueh Chen alene og i utallige formationer og sammenhænge givet så meget til den nyeste danske musik og det publikum, der har oplevet hende, at hun selvfølgelig skal have Dansk Komponistforenings Musikpris 2018 på 20.000 kr."