13 maj 2024

Mother Soldier

Stevns er kendt for sin klint og sin særlige geologi, men landskabet er også stærkt præget af de aftryk som Danmarks militære strategi har sat op gennem historien. Komponist Sandra Boss har skabt et nyt musikværk til et af koldkrigstidens mest markante manifestationer, Stevnsfortet.

Krig og kvinder betragtes sædvanligvis som modsætninger. Kvinden giver liv, krigen tager liv. Ikke desto mindre har historien fostret et hav af kvindelige kriger, fra de græske amazoner til nutidens kvindelige krigere i verdens brændpunkter.

Mother Soldier er en musikperformance af komponist Sandra Boss skrevet for tre kvindelige perkussionister. I spændet mellem musik, performance, koreografi og kostumedesign udforsker Mother Soldier moderens oversete krigeriske natur. Værket trækker på krigens egen æstetik ved at inddrage og viderebearbejde marchmusik- og koreografi, der historisk set er blevet skabt til at kommunikere ordre og opmuntre til kamp.

I Mother Soldier føres publikum gennem en række tableauer: Vi ser og hører kvinder marchere, vi ser dem i tvivl, i sorg og i omsorg, og vi følger dem i kamp for deres børn.

Mother Soldier udspringer af både historiske og personlige erfaringer med at blive mor i en verden fuld af krig. Debatten raser pt i Danmark om kvindens rolle i krig: Skal kvinder have værnepligt? Kan kvinder være gode soldater? Skal de overhovedet være soldater? Og er det her slaget om ligestilling skal slås?

Mother Soldier er et musikalsk og performativt bidrag til denne debat, hvor vi møder kvinder, der kæmper for deres børns liv.