I ”adventsugerne” bliver Solbjerg Plads på Frederiksberg to gange dagligt omdannet til udendørs koncertsal for fire af Danmarks mest anerkendte komponister og lydkunstnere.
Rammen er Lydbrøndene – 32 underjordiske højtalere, der er begravet i ligeså mange brønde under pladsen.
Højtalersystemet er både en del af pladsens arkitektur og en scene for unikke, stedspecifikke lydoplevelser.
Biblioteket Frederiksberg og DKF har i samarbejde kurateret et ”adventsprogram” med fire små værker af 7-10 min. varighed, der sætter lyd til pladsens arkitektur og leger med sanseoplevelserne.
De fire komponister Bjørn Svin, Juliana Hodkinson, Tine Surel Lange og Fuzzy har fået til opgave at bearbejde et værk fra deres bagkatalog og tilpasse det til de helt særlige fysiske rammer på Solbjerg Plads.
Det er der kommet fire helt unikke lydproduktioner ud af, som i de kommende uger kan opleves på pladsen sidst på eftermiddagen og først på aftenen.
Klovne, koreanske madskåle og inspiration fra botanikken
Den elektroniske producer Bjørn Svin lægger ud d. 29. november med et lyddesign, der som vanligt blander klubmusikkens mere dunkle og hypnotiske hjørner med et organisk, levende udtryk.
I komponisten Juliana Hodkinsons musikdramatiske værk HAUCH – sonic footprint Copenhagen stiger stemmer uden krop op af jorden og forsvinder i luften. En klovn har været her, og har efterladt sit fodaftryk i lyd - sjov, trist og lidt uhyggelig.
Dansk-norske Tine Surel Lange sætter i Works for Listening - No. 1 fokus på vores psykologiske kategorisering af lyd. Hverdagslige lyde samles ind – i dette tilfælde en madskål af metal fra et koreansk køkken – og manipuleres for at skabe fysiske og taktile lydværk. Håbet er at kunne inspirere lytteren til flere lydlige oplevelser i vores omgivende verden.
Og Frederiksbergs helt egen musiklegende Fuzzy finder inspiration i botanikken, når han omdanner sit værk Katalog til det nye værk Soundgarden:
”Som en anden gartner tilføjer jeg nyt materiale og spreder det ud i de 32 højttalere. Skulle jeg anbefale en måde at opleve værket på, må det være ved at gå rundt på pladsen og lytte til de mange forskellige lyde, der pibler op fra brøndene.”