6 jan 2021

Kunst og kultur i balance

– et forandringsinitiativ for kunst- og kulturbranchen på tværs af aktører og miljøer

#MeToo rullede ind over Danmark i efteråret, også i kulturbranchen. Vidnesbyrd om omgangsformer og arbejdskulturer præget af strukturel sexisme og seksuel chikane på mange niveauer dukkede op fra mange dele af branchen, og det er tydeligt, at der er brug for handling, hvis kunst- og kulturbranchen skal være en tryg og inkluderende branche at arbejde i med lige muligheder for alle.

Derfor har vi i Dansk Komponistforening sammen med mere end 17 forskellige organisationer taget initiativ til Kunst og kultur i balance, en indsats der skal føre til en reel kulturændring.

Online uddannelseforløb
Kunst og kultur i balance består af en række online-workshops, seks i alt á to timer, i foråret 2021 om adfærdsændring. Hver workshop har et tema, et ekspertoplæg og bud på helt konkrete redskaber, som deltagerne kan tage med hjem og prøve af i organisationen netop dér, hvor den enkelte ser, at der er brug for at ændre kultur og adfærd.

OG der har vist sig at være en overvældende interesse for at deltage i forløbet! Omkring 200 mennesker fra over 100 forskellige kulturelle organisationer og arbejdspladser går onsdag d. 6. januar i gang med den første af seks workshops.

Det faglige indhold
I spidsen for det faglige indhold står antropolog og adfærdsdesigner Tinna C. Nielsen og hendes organisationer Move the Elephant for Inclusiveness og Inclusion Nudges. Tinna C. Nielsen er en erfaren ekspert, når det kommer til ligestilling, sexisme og adfærdsændringer, og har blandt andet arbejdet for Institut for Menneskerettigheder, haft globalt ansvar for inklusion i Arla Foods og været strategisk rådgiver for FN i forbindelse med ligestilling.

Tinna C. Nielsen har desuden allieret sig med jurist og forsker i ligestilling Lynn Roseberry og hendes virksomhed On the Agenda.