13 aug 2024

Komponist- kollektivet starter op i Århus

Komponistkollektivet er et inkluderende community for komponister på tværs af alle genrer for musik og lydkunst, generationer og erfaringer. Det er et trygt sted, hvor vi kan mødes og tale om stort og småt ift. at komponere. Alle komponister er velkomne.

Ved Komponistkollektivet mødes vi og deler et måltid, deler samtaler, idéer, inspirationer, spørgsmål og undren om stort og småt. Der er hver gang ca. 4-6 komponister, som mødes lidt tidligere og forbereder et måltid til aftenen.

Det aftales fra gang til gang, hvem der skal lave mad, og selvom det er helt frivilligt, kan det klart anbefales. Det er dejligt at møde hinanden på denne måde i et køkken, for at forberede maden sammen. Vi hjælpes alle sammen ad med at rydde af og med oprydningen til sidst på aftenen, så går det let og hurtigt for alle.

Til hvert af møderne holdes der et oplæg med en af de lokale komponister (dette aftales på forhånd). Til oplægget deler komponisten det, de ønsker. Det kan fx være om et projekt eller et værk, de arbejder på eller har lavet tidligere. Man kan dele tanker om erfaringer, teknikker, inspirationer og meget mere til. Nogle gange har vi også talt om spørgsmål som vi resonerer med i skabelsen af musik på tværs af genrer. Det er også et spændende forum at dele og diskutere i kollektivt.

Lidt om Komponistkollektivet oprindelse
I februar 2022 startede komponist Lil Lacy Komponistkollektivet i Koncertkirken i København. Det skete med støtte fra Dansk Komponistforening, som har støttet Komponistkollektivet alle år siden da.

Som Lil Lacy skriver:

”Jeg havde længe savnet et tilbagevendende mødested, som kunne noget andet end det at mødes ved koncerter eller i andre foreningsregi. Et forum, hvor vi kunne mødes som komponister og skabende lydkunstnere fra alle mulige forskellige genrer, generationer og erfaringer, i et trygt og inkluderende rum. Komponistkollektivet er et ønske om at skabe dette tilbagevenden mødested, og grobund for at etablere et fælles miljø, hvor man som komponist / skabende lydkunstner/musiker, kan mødes, dele et måltid og tale med kollegaer på tværs, om de emner, spørgsmål, udfordringer og inspirationer, som optager os.

Komponistkollektivet har resoneret med flere end 150 komponister som siden 2022, har været og jævnligt er, deltagende i Komponistkollektivet i København. Det har i flere år været et ønske at udvide Komponistkollektivet til andre steder i Danmark, men vi har manglet lokale komponister som kunne løfte den centrale organisatoriske rolle.

Det er derfor en stor glæde at Rebecca Ryan og Karoline Skriver nu gør en stor indsats for at kunne organisere samlinger i Komponistkollektivet i Århus også. Håber der er mange forskellige komponister og skabende lydkunstnere, der har lyst til at støtte op om at dette initiativ kan leve og gro i Århus/Jylland. Ønsker jer al god vind med Komponistkollektivet i Jylland og glæder mig til at komme og besøge jer, dele et måltid og vende tanker og inspirationer i øst, som vest!”