Hvidbog

- Et styrket landskab for klassiske ensembler og orkestre i Danmark

”Der skal tænkes i nye formater, teknologi og engagementer, hvis vi skal sikre morgendagens publikum.”

Det var et af hovedbudskaberne på DKFs høring i Folketinget d. 29. november 2018 om ensemble- og orkesterlandskabet i Danmark. Det og mange andre vigtige budskaber har vi samlet i en hvidbog, som du kan læse HER.

Baggrunden for høringen var at sætte fokus på, hvordan klassiske ensembler og orkestre i højere grad bliver relevante for et mangfoldigt publikum – og får en større betydning for musikken, publikum og samfundet.

En række udenlandske gæster kom med inspiration og input til veje og muligheder for forandring, som (endnu) ikke er i brug i Danmark. De inviterede oplægsholdere var:

  • Mark Pemberton, leder af Association of British Orchestras, der gav os et indblik i hvilke udfordringer de engelske orkestre står overfor, og hvordan de går til værks i forhold til at redefinere sig selv og være relevante for publikum.
     
  • Nancy Evans, Bimingham Contemporary Music Group, der som Director of Learning og Participation brænder for at engagere og forbinde folk og sted med nutidens musik gennem workshops med børn og unge, forskningsprojekter, kompositionspædagogik og inddragelse af Birminghams mange kulturer.
     
  • Sten Cranner, administrerende direktør og kunstnerisk chef for Göteborg Symfoniker, talte bl.a. om hvordan orkestret arbejder strategisk med at opfylde deres mission om højest mulig kunstnerisk kvalitet og et bredt publikumsfokus.
     
  • Albert Schmitt, CEO for Deutche Kammerphilharmonie Bremen, fortalte om den skelsættende strategiske proces, som orkestret på baggrund af en alvorlig økonomisk krise påbegyndte i 1999, og som bl.a. førte til, at orkestret nu har til huse i en skole i en socialt belastet forstad til Bremen.
     
  • Alan Davey, Controller Radio 3, BBC Proms and BBC Orchestras and Choirs, gav sit og BBCs bud på publikumsudvikling via de digitale platforme, og hvordan BBC vil udnytte, at de bygger nyt studie med plads til publikum i et udsat boligområde i det østlige London.