Visdom i både ord og musik

Openform Festival sætter fokus på improvisation som dialog og kommunikation - i litteraturen og i partiturerne.

En komposition begynder som idé: lidt forenklet var Eiffeltårnet først en kompleks geometrisk forestilling, dernæst en bygning. OK, det kunne ikke være udført i mursten vel, så materialet inspirerer ligesåvel kunstneren. Men hvad gør åbne kompositioner for musikken? De fastholder idé frem for detaljer samtidig med, at den kunstneriske ambition stadig kan være skyhøj. De har ofte tendens til det ikke-lineære frem for det lineært-narrative, så spilleprocessen kan forløbe frit. De motiverer, ofte effektivt, musikerne til at tage ejerskab over såvel musikken som opførelsen.

Openform Festival inviterer til to koncerter hvor musikken bliver spillet afvekslende med tekster om dialog og kommunikation. De bevingede ord, lige fra Nietzsche til Dronning Margrethe til Halfdan Rasmussen, skal så at sige analysere musikkens flerlagethed, så publikum kan tage det med sig hjem i ord. Men det vækker også tanker. Den 6.november gælder kompositionen de "gråzone"-rammer som ofte blot antydes mundtligt og måske skjules for publikum, men som festivalen gerne vil reflektere over.

Medvirkende: Marie Wärme, accordion - Dean Delgiusto, accordion - Malene Bichel, stemme - Carl Bergstrøm-Nielsen, valdhorn og diverse.