Portræt af Ylva Lund Bergner

I fjerde portræt af vores podcastserie, produceret af radiojournalisten Birgitta Tollan, kan du møde komponisten Ylva Lund Bergner, som sidste år blev hædret med den prestigefulde svenske komponistpris Järnåkerstipendiet på 100.000 SEK for værket Achenar, for violin, kontrabasblokfløjte og lydobjekt.

Hør Ylva fortælle om, hvordan minder fra en frugtplantage i hendes barndom inspirerede til netop dette værk, om at være lige så lang tid om at forberede et værk som om at komponere selve værket, om konstant at opdage nye lyde og bruge objekter såsom en lampe i sin musik, og om hvordan poesi ligger til grund for flere af hendes værker.

Hør podcast via itunes

OM DKF'S PODCASTSERIE

I Dansk Komponistforening har vi diversitet i musiklivet som et fast indsatsområde. Vi arbejder bl.a. med, hvordan komponister i højere grad kan være synlige - og forskellige - rollemodeller for børn, unge og voksne der skaber eller gerne vil skabe musik, og hvordan der kan komme mere ny musik og mere musik af kvinder på koncertprogrammerne hos danske orkestre, ensembler, festivaler, musikforeninger m.m.

Hyppige svar på spørgsmålet om, hvorfor der ikke er værker af kvinder på repertoiret, er, at der næsten ingen er, eller at man ikke kender nogen.

I Dansk Komponistforening er pt 14% af foreningens medlemmer kvinder. Kvinder, der som professionelle komponister skaber musik inden for et væld af genrer og udtryksformer. Vi har bedt den svenske radiojournalist og podcaster Birgitta Tollan om at lave en serie portrætter i 2017/18 af nogle af disse kvinder.