Sidste år inviterede DKF sammen med Københavns Musikteater komponister, scenekunstaktører og andre kunstnere til at pitche en idé til et scenekunstnerisk udviklingsprojekt om samskabelse med udvalgte borgergrupper. Hele 13 meget varierede bud på dette indkom, og den 31. januar i år blev de 13 idéer pitchet foran en lyttende jury og et offentligt publikum.
I et stærkt felt har juryen, bestående af Tine Louise Kortermand (komponist og performancekunstner), Signe Høirup Wille-Jørgensen (sangskriver og komponist), Jan Samuelsen (producent i Indgreb) og Allan Klie (Kulturproducent i KBH +) nu udvalgt de fire projekter, som får arbejds- og visningstid og faglig sparring på Københavns Musikteater samt 15.000 kr. støtte fra Dansk Komponistforening.
I vurderingen har juryen lagt vægt på nødvendigheden af ideen og samskabelsen, kunstnerisk kvalitet og tværæstetik samt gået efter projekter, hvor en uges workshop-forløb blev vurderet til at være den bedste stepping stone på vejen i projektets samlede udvikling. Københavns Musikteater og Dansk Komponistforening glæder sig derfor til at byde velkommen til følgende kunstnere og projekter:
Transmonolog - Moeisha Aden
At være brun, muslim og queer betyder, at jeg hver dag går på æggeskaller og befinder mig konstant i grænselandet. Når jeg krydser én grænse, skal jeg forsvare den anden. Transkønnede karakterer mangler virkelig inden for kultur, især dansk kultur. At skabe et kunstnerisk værk om emnet kan vise dem, der stadig er i skabet og er bange, at man kan stå ved den man er og det er muligt at gøre tingene på hver sin måde.
Juryen var imponeret over den indre nødvendighed der ligger i Moeishas historie, hendes råstyrke og vigtigheden i at få fortalt denne tematik bredere ud. De kunstneriske virkemidler er af høj kvalitet og vi er overbeviste om, at dette projekt får et stærkt kunstnerisk udtryk, som vi ønsker at hjælpe frem på sin vej.
Lavskolesangbogen – Alexandra Moltke og Kirstine Fogh Vindelev
Højskolen blev skabt for at danne bønderne og højne deres ånd og sprog. Med skolen fulgte sangbogen fuld af poetiske, triste og håbefulde tekster skrevet af datidens elite. LAVSKOLESANGBOGEN vil oprigtigt forsøge at lytte til og repræsentere danskernes egne kampe og liv. Gennem skriveøvelser og nye kompositioner vil vi åbne op sproget hos mennesker uden litterær erfaring. Vedkommende sang ikke behøves indeholde store, romantiske beskrivelser, men kræver ærlighed og mod.
Juryen faldt for en stærk projektidé og nytænkende greb for en fortælling som Alexandra og Kirstine præsenterer med humor og indignation. Dette projekt tror vi på kan komme langt i et videre forløb, det spiller sammen med visionerne i KMT og DKF og kan forhåbentlig på sigt opleves landet rundt.
Damkapellet – Pauline Hogstrand, Nadia Okrusko m.fl.
Damkapellet er et musikerkollektiv bestående af kvinder, som arbejder for at fremføre musik af kvindelige komponister fra alle tider, med formål at støtte kvinder i musikscener rundt om i verden. Gennem at lære om, og udfordre traditioner, samt skabe bevidsthed ommagtstrukturer, søger vi efter kunstnerisk diversitet og alternative veje til at skabe, danne og dele musik.
Juryen ser en stærk kunstneriske kvalitet i Damkapellets arbejde, samtidig med både tematikken omkring kvindelige komponister og deres tværæstetiske tanker om formidlingen af den, er vigtige og gode tiltag, vi gerne vil give platform til at udvikle sig.
Punch Line – Helle Fuglsang
Et hårdtslående musik dramatisk eksperiment, der krydser Muay Thai boksning, Poetryslam / Rap og Dans i et nyt kunstnerisk udtryk. En interaktiv Danse Bokse-Battle, hvor etablerede kunstnere og unge udøvende talenter i øjenhøjde og på tværs af alder, køn, kulturelle interesser og baggrunde, sammen skaber et nyt bud på musik dramatik.
Juryen ønsker at fremme denne tværæstetiske idé, der med sin lokale vinkel, målgruppen af forskellige unge og cross-overen mellem kunst og kampsport, der hver især er forankret i en stærk høj faglighed, rammer lige i øjet af hvad dette open call lagde op til. Vi glæder os til at se projektet in action.