1 jun 2018

Nordisk Råds Musikpris 2018

To DKF medlemmer er blandt de nominerede

Nordisk Råd har offentliggjort listen over nominerede til dette års Musikpris, og på denne liste optræder hele to DKF medlemmer:Thomas Agerfeldt Olesen med værket Weihnachtsoratorium og Hugi Guðmundsson med værket Hamlet in Absentia

Thomas Agerfeldt Olesens værk er i konstant dialog med Bachs berømte værk, og om dette skrives der i motivationen for nomineringen:

"Det er en elegant og kærlig dialog der frækt kommenterer men alligevel fastholder en dyb respekt. De oldgamle koral-melodier udsættes for voldsomme syrebade, men de beholder alligevel deres integritet. Ind imellem fristes man til at overveje om det hele mon er en parodi på den ”moderne musik”s fortærskede klichéer, for der forekommer også mange af dem, men det hele er holdt i balance med en fornem beherskelse af midlerne og en frapperende lyrisk åre der gennemstrømmer hele værket. Barokkens rytmiske energi glider tvangfrit ind i minimalistiske spor, og koraler skrider ud i fascistiske råb og hylen, og alligevel holder vi os nydeligt indenfor hvad vi alle ville opfatte som ”et juleoratorium”. En delikat balance er præcist ramt.

Det er ganske overlegent gjort, og værket vender sine mange ansigter rundt i alle verdenshjørner uden at Bach på nogen måde tabes af syne!"

Hugi Guðmundssons kammeropera beskrives som fængslende og kontrastfyldt:

"Hugi kombinerer klart defineret form med det ukonventionelle i sin brug af ledemotiver og recitativer, arier og kor i sin yderst originale musik. Musikken fanger både dramaet og komikken i librettoen af Jakob Weiss, og instrumenteringen supplerer korstemmerne på fornem vis. Takket være den befriende og uformelle opsætning formår denne opera at begejstre og underholde lytteren fra start til slut.

For Gudmundsson er opera en kunstform, hvor moderne musik er i stand til at nå ud til et bredt spektrum af lyttere, samtidig med at komponisten skriver original musik på et højt kunstnerisk niveau, som kan udvide den moderne musiks territorium."

Læs mere om dette års nominerede