26 aug 2019

Musikprisen 2019

Ved Dansk Komponistforenings årlige sommerfest d. 23. august i Koncertkirken på Nørrebro, hædrede foreningen traditionen tro en ildsjæl, hvis sjæl brænder for komponisternes musik.

Årets prismodtager er den herboende svenske cellist og performer, Alexandra Hallén, der blev hædret med følgende ord af foreningens formand, Bent Sørensen:

"Hvert år uddeler Dansk Komponistforening sin musikpris, og i de senere år har vi gjort det i forbindelse med vores sommerfest. Vi kan feste selv; men vi bruger også festen til at fejre andre. Vi giver en pris. Den pris har vi igennem årene givet til ildsjæle ‐ udøvende musikere, koncertarrangører og sågar festivaler. Vi giver prisen til nogen, der har hjulpet vores musik på vej – som har brændt for vores musik, og som har haft en særlig betydning for opførelse og udbredelse af den.

Vi – komponister – kan være gode til at finde på. Vi kan opfinde lyde, vi ikke selv vidste eksisterede (nogle gange kan der så være en god grund til, at netop de lyde aldrig har eksisteret); men vi kan også gå i stå. Så må vi lede efter inspiration. Eller vi må møde mennesker, der kan inspirere os. Mennesker som kan åbne vores ører, så vi med musik, klang og lyd udefra kan finde tilbage på sporet af vores egen musik.

Årets prismodtager har de seneste år været en af de mest aktive og innovative skikkelser i det danske ny musikmiljø. Prismodtageren har som solist opført stort set alle nyere værker, der er skrevet til det instrument, prismodtageren betjener suverænt. Både værker af nulevende danske komponister og det 20 århundredes store klassikere skrevet for instrumentet.

Både som solist og kammermusiker har vores prismodtager bestilt adskillige værker af danske komponister, og opført dem i ind- og udland i sit imponerende og travle koncertvirke.

Prismodtageren har tillige et markant pædagogisk engagement, blandt andet igennem sit teaterkollektiv som skaber og opfører forestillinger sammen med børn og unge både i festivalregi men også med mennesker, som lever i udkanten af det danske samfund. Her kan nævnes flygtningelejren Sjælsmark. Det er ikke bare en musiker, der tænker indad på sit eget virke; men vi giver prisen til en ener, der placerer sig med et stærkt og ansvarsfuldt socialt og menneskeligt engagement i det samfund, der er omkring hende. Som musiker og projektmager har hun bl.a. bestilt og opført musik af unge komponister fra Mellemøsten.

Endelig er årets prismodtager en sjældent original skaber af musikalsk-konceptuelle værker, hvor hun sætter sig selv, sin historie og sin krop ind i situationer, som bringer et skrøbeligt og til tider smerteligt nærvær helt ind under huden på publikum.

Alexandra Hallén er en performer og musiker af Guds nåde, selvfølgelig skal hun have Dansk Komponistforenings Musikpris 2019 på 20.000 kr."