Katrine Gislinge voksede op i Esbjerg mens hendes far – og også hendes mor undertiden – passede sine jobs i Esbjerg Ensemble (dengang helt nyetablerede Vestjysk Kammerensemble). Derfra gik rejsen via hendes nysgerrighed, livspassion og kunstneriske drivkraft til København, London, New York… og hjem igen. Bent Sørensen fik på sin side – efter eget udsagn – taget ”sin kompositoriske mødom” netop i Esbjerg, da han i 1982 nervøst ankom til Vestjysk Kammerensembles årlige workshop. Der var en 13 år gammel klaverspillende pige hjemme hos ensemblets oboist… Men det er en anden historie. Som dog ikke er helt irrelevant: Nu er de lykkeligt gift, komponisten og pianisten. Og på denne koncert opleves Gislinge, Sørensen, Mozart og Esbjerg Ensemble i skøn (gen-) forening.
”Pantomime” blev uropført af Esbjerg Ensemble og Gislinge under Bergen Festspillene i 2014, og senere flere gange i ind-og udland. Den udgør en del af trilogien Papillon, hvor de to øvrige satser er skrevet for henholdsvis strygeorkester og strygekvartet, men med den samme klaversolostemme. Mozart har altid været en gennemgående klanglig inspiration for Sørensen – man hører det ikke mindst i Pantomime. Og da han så hørte Katrine Gislinges Mozart-spil første gang, var det som om brikkerne faldt på plads.
Koncerten markerer udover ensemblets 50-års jubilæum, Bent Sørensens 60-års fødselsdag, og de lykkelige kunstneriske og menneskelige sammentræf – også udgivelsen af ”Pantomime” på Dacapo Records.