25 sep 2018

Moderne mandag

Samlet opførsel af Gunnar Bergs store klaverværk Gaffky's

I 90-året for Gunnar Bergs tilbagevenden til Danmark efter fire år i Schweiz og et år i Paris - og på 75-års dagen for de danske jøders flugt til Sverige - giver pianisten Jonas Olsson sig i kast med en samlet opførelse af Gunnar Bergs store klaverværk Gaffky’s. Der er gået mere end 50 år siden det skete sidst, og det i sig selv gør denne MODERNE MANDAG - der indledes med Bergs første musikalske eksperiment, klaversatsen Pierres solaires fra 1943 - til noget helt særligt.

Gaffky’s begyndte som musikalske visitkort. De blev til et hovedværk i dansk klavermusik i anden halvdel af det tyvende århundrede - og deres tilblivelseshistorie er en fortælling om Béatrice og Gunnar Bergs nomadetilværelse på danske højskoler i årene 1957-1962 i Uldum, Askov, Hald, Engelsholm, Vestbirk, Vrå, Odder, Vallekilde, Krogerup, Gerlev, Høng, Herning og på Bornholm. Værket består af 100 klaverminiaturer, samlet i 10 satser med 10 i hver. De musikalske udtryk spænder fra vild dramatik til sprød poesi.

Bortset fra en enkelt er alle 10 satser tilegnet personer, der har haft betydning for Berg. Gaffky's 10 er således tilegnet Bitten og Aage Damgaard fra Herning, der var en Bergs betydeligste støtter. Béatrice Berg spillede den første samlede opførelse af alle 10 satser i Roskilde i 1964. ”En mesters værk”, skrev Jan Maegaard i sin anmeldelse af koncerten i Politiken. Samme år indspillede Béatrice Berg hele værket på en dobbelt LP, som i 2005 blev udgivet på en dobbelt-cd på Danacord, som også har udgivet Gunnar Bergs fire klaverkoncerter - in memoriam Aage Damgaard.

Allerede en international klaverlegende ...

Den 39-årige Jonas Olsson er allerede en klaverlegende på den internationale ny-musikscene, hvor han med den største selvfølge og en formidabel teknik lader sig udfordre af vor tids mest krævende klaverværker. Han har kunnet høres flere gange i København sammen med bl.a. ATHELAS og Curious Chamber Players, og i 2015 inviterede KLANG–Copenhagen Avantgarde Music Festival ham til at fremføre alle Pierre Boulez' klaversonater, som han havde indstuderet sammen med komponisten. Sidste år spillede han på MODERNE MANDAG et program, der satte fokus på aspekter af den musikalske avantgarde i 50'ernes Paris med klavermusik af Webern, Messiaen, Stockhausen, Boulez og Gunnar Berg.
Jonas Olsson var også inviteret til at være med til at lukke og slukke SUSÅ-festivalen i Næstved, hvor han spillede Ylva Lund Bergners Macronectes og Rune Glerups Sonata in seven movements samt Ferneyhoughs Lemma-Icon-Epigram og to af Ligetis klaveretuder, Cordes à vide og Fanfares.