Moderne mandag

I 1960 tilbragte Finn Savery sin ferie i Darmstadt - nervecentret for den tids musik. Her mødte han Pierre Boulez, og hvad der kom ud af det møde kan høres når EKKOZONE under ledelse af Mathias Reumert afslutter MODERNE MANDAG 2017 - og byder velkommen til 2018.

Finn Savery er en af de danske komponister, der blev fascineret af Darmstadt-modernismens kombination af fantasi og stringens. Især var han begejstret for det ekspressive og musikantiske i Pierre Boulez’ musik, og han brugte flere år på eksperimenter og undersøgelser af serialismens muligheder.

Blandt andet deltog han sammen med en gruppe toneangivende komponister, heriblandt Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Ib Nørholm, Per Nørgård, Axel Borup-Jørgensen, Erik Jørgensen, Else Marie Pade og Henning Christiansen i den Studiekreds, der i 1960-61 med Mogens Andersen som primus motor blev afholdt i DR Radiohuset, hvor Pierre Boulez’ Le Marteau sans maître blev analyseret, og som PRISMA-ENSEMBLET og Jolanda Radio under ledelse af Tamás Vetö i 1963 bragte til skandinavisk førsteopførelse.

PRISMA-ENSEMBLET gjorde i de følgende år en heroisk indsats for samtidens musik, og dets betydning for ny dansk musik i disse år kan ikke overvurderes.

Til ensemblet komponerede Finn Savery i 1966 Afsnit I og II for samme instrumentbesætning som Le Marteau sans maître, og det er en ønskedrøm, der går i opfyldelse, at EKKOZONE og dets leder Mathias Reumert spiller de to værker sammen med beslægtet dansk musik. Koncertens program er en MODERNE MANDAG klassiker - og en spændende musikalsk Danmark-fortælling. •Pierre Boulez Instrumentalsatserne fra Le Marteau sans maître for fløjte, bratsch, guitar, xylorimba og vibrafon (1955)

  • Finn Savery Afsnit I og II for fløjte, bratsch, guitar, xylorimba og vibrafon (1966)
  • Finn Savery Legering for marimba og vibrafon (1985)
  • Gunnar Berg 9 Duos for fløjte og guitar (1957/1984)
  • Ivar Frounberg Peripeti for solofløjte (1974/1979)
  • Iannis Xenakis Okho for tre djember (1989)