16 sep 2019

Lyt til Ribe

Ny musik skrevet og opført af komponister med tilknytning til Ribe

I dagene 4. - 6. oktober kan man opleve ny musik i nogle af Ribes helt særlige rum, og med 8 komponister med tilknytning til byen samlet i Ribe.

Festivalen fokuserer på lydkunst, ny kompositionsmusik og improvisation.

Hvad er det,  der gør, at en mindre by skaber og tiltrækker sådanne kunstnere, og har byen overhovedet noget at sige i den sammenhæng, eller er det bare et menneskeligt behov for at skabe mening, der stiller sådanne spørgsmål?  Publikum opfordres til at stille kunstnerne spørgsmål efter koncerterne.

Søndagen foregår på Ribe Kunstmuseum med en uropførelse af Bo Gunges soloværk for guitar, samt musik af Maria Laurette Friis. Herudover byder festivalen på musik af Adam Pultz MelbyeSigne LykkeNiels Lyhne LøkkegaardJacob KirkegaardJeppe Just Christensen og Henrik Pultz Melbye.

Festivalen Lyt til Ribe har ansøgt og modtaget tilskud til strategisk publikumsarbejde og produktion samt støtte til bestillingshonorar fra Dansk komponistforenings Produktionspulje.