11 nov 2019

Komponistbasen

- et webleksikon i stadig udvikling

KomponistBasen er et webleksikon over danske komponister født 1840 og frem til i dag. Leksikonet er både beregnet til hurtig orientering og inspiration samt til fordybelse og indeholder bl.a. nyskrevne biografier, streaming af musik, billeder og værkfortegnelser.

Fra foreningens grundlæggelse til i dag

KomponistBasen blev etableret og opbygget frem mod udgangen af 2013, hvor Dansk Komponistforening fejrede sit 100 års jubilæum.

I dag indeholder KomponistBasen mere end 420 danske komponister, der siden foreningens grundlæggelse i 1913 har været tilknyttet foreningen.

Nye tekster kommer til

KomponistBasen er i stadig udvikling, og nye tekster kommer til i takt med, at foreningen får nye medlemmer, ligesom allerede skrevne biografier løbende bliver opdateret.

Dyk for eksempel ned i helt nye biografier om komponisterne Jeppe Ernst og Bára Gísladóttir, skrevet af Sune Anderberg, om Simon Løffler, skrevet af Anne Marqvardsen og om Edina Hadziselimovic, skrevet af Trine Boje Mortensen.

En helt ny biografi om komponist Jan Maegaard (1926-2012) er blevet skrevet af Jens Brincker, som også har skrevet et efterskrift om Vagn Holmboe og Metamorfosen til Holmboes biografi.

Tag et kig på www.komponistbasen.dk og bliv klogere på Dansk Musikhistorie.