1 maj 2019

Komponist, kvinde, koncertsale og konservatorium

...det burde være muligt

Kvindelige komponister er stadig et særsyn i de danske koncertsale. For et år siden dokumenterede Dansk Komponistforening, at man skal have luppen frem for at finde danske ensembler, der opfører nyskrevet dansk musik. Helt galt bliver det, når vi taler om værker skrevet af komponister, der er kvinder.

95 % af musikken i danske koncertsale er skrevet af mænd. Det viser opgørelsen over repertoiret i fire sæsoner 2015-18.

Her et år senere er der kun minimale fremskridt at spore, men der er kommet større opmærksomhed på den skæve kønsfordeling, så nu er tiden kommet til at handle. Dansk Komponistforening sætter under Talk Town festivalen fokus på metoder og initiativer, der skal øge mangfoldigheden i repertoireplanerne.

Vi har inviteret en af de meste magtfulde mænd i dansk musikliv, Uffe Savery, der bliver ansvarlig for den statsstøttede uddannelse af næste generation komponister i Danmark, når han den 1. august tiltræder som ny rektor på det Kongelige Danske musikkonservatorium. Som nuværende musikchef for Copenhagen Phil, har han i mange år haft ansvaret for programlægning af orkestrets koncerter, og vi vil under debatten bl.a. sætte fokus på, hvordan det kan være, at orkestermiljøet i Danmark ikke har en samlet mangfoldighedsstrategi.

Sammen med Professor i antropologi og historie, Birgitte Possing, vil vi afdække dynamikker og komme ind på den teori Birgitte Possing har for, hvorfor vi i Danmark halter efter, nå det gælder om at gøre noget ved kønsuligheden… Birgitte Possing har skrevet adskillige bøger om køn og demokrati, kulturarv og dens bevaring samt kvinders kultur, arbejde og historie. Heriblandt bogen Argumenter imod kvinder.

En del af Musikkens Midtvejsevaluering

Debatten indgår som en del af Musikkens Midtvejsevaluering, hvor Talk Town har inviteret musikinitiativer på tværs af genrer til at reflektere over deres metoder, over vejen de følger, og hvilke ringe de spreder i vandet. Det er en midtvejsevaluering for åben mikrofon, hvor vi deler viden og erfaringer, diskuterer og får nye idéer.