19 jan 2018

Hvidbog

- Organisering af orkestre og samspil med DR

Den 14. december 2017 inviterede DKF, i forlængelse af debatten omkring den fremtidige placering af DRs ensembler og Koncerthus, til en faglig høring på Christiansborg, hvor fordele og ulemper ved forskellige modeller blev belyst.

Fokus for høringen var, hvilke erfaringer man har gjort sig i andre lande: Hvad er fordele og ulemperne ved at have et broadcastselskab med egne orkestre og koncertsal? Hvad gør det for musiklivet? For formidlingen af musikken? For broadcasterne?

De inviterede oplægsholdere var:

  • Graham Dixon, Head of Radio, European Broadcasting Union, som bl.a. lagde vægt på vigtigheden af, at der er spillere på det klassiske musikmarked, der tør løbe en risiko, inspirere til nytænkning, og vigtigst af alt: sikre, at der er fri og lige adgang for alle til den klassiske musik.
     
  • Hazel Province, der som planlægningsdirektør for Royal Opera House i London har gjort sig erfaringer med som kommerciel aktør at udbrede den klassiske musik til en bredere befolkning, og som mere og mere agerer som et mediehus.
     
  • Tuula Sarotie, General Manager, Finnish Radio Symphony Orchestra, YLE Finland, understregede betydningen af som mediehus at kunne nå ud til hele befolkningen og opfordrede de danske beslutningstagere til at tænke sig godt om og lytte til eksperterne.
     
  • Rolf Lennart Stensø, Orkesterchef NRK Kringkastningsorkestret, Norge, fortalte om at man i Norge har valgt at have fokus på samspillet med det medie, man er en del af. Der er overvejelser i NRK om et nyt mediehus, men det er ikke sikkert, der følger en egentlig koncertsal med.
     

De mange erfaringer fra høringen er blevet samlet i en HVIDBOG

Ny melding fra Kulturministeren

Kulturminister Mette Bock har her efter nytår meldt ud, at ideen om udskillelse af DR Koncerthus, aktiviterne heri og ensemblerne IKKE bliver en del af medieudspillet, men det ændrer ikke ved vigtigheden af, at vi sammen bliver klogere og indhenter viden fra ind- og udland, så vi sikrer de bedst mulige vilkår for musikken.