15 maj 2017

Frankensteins Lab

At bygge et instrument er at komponere

Hvorfor tiltrækkes komponister af at bygge deres egne instrumenter? En ofte tidskrævende proces der går forud for selve kompositionen.

På den kommende Frankensteins Lab vil vi prøve at vende komponisten Helmut Lachenmanns ord ”Composing is building an instrument” om, og spørge hvordan kan det at bygge sine egne instrumenter være en måde at komponere musik?

Vi byder velkommen til fire meget forskellige komponister; to hollandske komponister og instrumentbyggere som er i København i forbindelse med NIME konferencen og to danske komponister; Alex Mørch og Ida Raselli.

Dianne Verdonk (NL) er performer og komponist og hendes søgen efter et særligt musikalsk udtryk har ledt hende over i at bygge sine egne elektroniske instrumenter.

Marije Baalman (NL) arbejder med interaktiv lyd og er medlem af Instrument Inventors Initiative (iii) som holder til i Haag.

Alex Mørch er komponist/kunstner uddannet fra DIEM, Aarhus. Han kombinerer mekanik, elektronik og akustik i en ofte rumlig og narrativ koncertform. Hans hjemmebyggede vakkelvorne musikaggregater tilfører en visuel og poetisk dimension til koncerterne. Til Frankensteins Lab vil han bl.a. fremvise en musikalsk robot og fortælle om sin kompositoriske praksis.

Ida Raselli studerer på Kunstakademiet i København og er medlem af Illutron. Hun arbejder hovedsageligt med installation og performance video, og vil på Frankensteins Lab demonstrere en maskine som transformerer signalstøj fra mobiltelefoner til fysiske bevægelser.

Da der er internationale gæster vil en del af aftenen foregå på engelsk.

Læs Om Frankensteins Lab