3 dec 2020

Forelsket i en dukke bag et gardin

AFLYST PGA. COVID

Der bliver smæk for skillingen, når iranske Sadegh Hedayat´s novelle, The Doll Behind the Curtain, bliver opført som opera på Takkelloftet, Det Kongelige Teaters lille operascene. Historien er 85 år gammel, men ligner en tragisk allegori over et liv med sociale medier, porno og onlinedating. Den intense histories omdrejningspunkt er en ung mand, som forelsker sig i en dukke i et butiksvindue i Le Havre. Fængslet af dukkens skønhed, tager han den med sig til Teheran, hvor hans desperate forsøg på at komme fri af sin besættelse og hellige sig sin forlovede går grueligt galt.

Historien har kærlighed, blodsudgydelser og bristet håb nok til at hamle op med operaens klassikere. Men for den unge instruktør, Freja Friberg Lyme, rummer den også en slående parallel til moderne menneskers problemer med at holde balancen mellem skærmens drømmebilleder og en fejlbehæftet virkelighed.

”Hovedkarakteren er presset af både egne forventninger til livet og af andres forventninger til ham. I dukken finder han et ideal, som er evigt smuk, som altid kigger fordomsfrit på ham og aldrig dømmer ham. Det er nemt og uforpligtende, men da fascinationen har lagt sig, viser det sig at være tomt og utilfredsstillende”, siger Freja Friberg Lyme.

Forfatteren bag operaens litterære forlæg, Sadegh Hadayet, nød stor anerkendelse i sin samtid og modtog bl.a. ros fra Henry Miller og André Breton. Hans fantasifulde og ofte selvdestruktivt klingende værker har modtaget flere priser, men været forbudte i hjemlandet Iran siden 2006.

På Takkelloftet bliver den fantasifulde historie om dukken bag gardinet vakt til live i en opsætning, der på flere måder bryder med operagenrens konventioner.

”Vi leger med virkemidler på en anden måde, end man normalt ville gøre i en operaopsætning. Scenografien bliver et filmisk univers baseret på video, og vi bruger realistiske lydeffekter fra Le Havre og Teheran. Vi spreder også lugte i rummet, som bidrager til følelsen af at være tilstede i Le havre og Teheran”, siger Freja Friberg Lyme.

Musikken til operaen er komponeret af Amir Mahyar Tafreshipour, som er uddannet i Aarhus, men i dag er bosat i Iran. Taktstokken svinges af Eirik Haukaas Ødegaard, mens bl.a. Jonathan von Schwanenflügel, Thomas Storm, Per Bach Nissen og Signe Sneh Durholm lægger stemmer til dramaet.