”Hvor mange her i lokalet er blevet bedt om at arbejde gratis?”
Dette var det retoriske åbningsspørgsmål, da mere end 130 mennesker i går mandag diskuterede ”Fair Practice” - ordentlige arbejdsforhold i de kreative brancher.
Spørgsmålet kom fra hollandske Esther Gottschalk, der er leder af Den hollandske Komponistforening og blev besvaret med en skov af hænder. Alle har arbejdet gratis, hvad enten man arbejder med musik, film, billedkunst eller andet.
Hvordan vi kan skabe ordentlige arbejdsforhold for kunst- og kulturbranchen, var emnet for den velbesøgte høring mandag arrangeret af Dansk Kunstnerråd i samarbejde med Dansk Komponistforening.
Holland har udviklet og implementeret et Fair Practice-kodeks, the Fair Practice Code, siden 2016, og med udgangspunkt i de hollandske erfaringer har Sine Tofte Hannibal (daglig leder Dansk Komponistforening) og Maj Horn (billedkunstner) på vegne af Dansk Komponistforening & UKK – Organisation for Kunstnere, Kuratorer og Kunstformidlere faciliteret en proces i den danske kunst og kultur branche, der er resulteret i undersøgelsen
Fair Practice Kultur- en undersøgelse af et kodeks for kunst og kultur
Ud over de hollandske oplægsholdere, deltog også Heidemarie Meisnitzer fra det østrigske kulturministerium. Hun har tidligere arbejdet i EU og var som co-chair i OMC-gruppen i EU-parlamentet, Open Method Coordination, en af hovedkræfterne bag rapporten The status on working conditions for artists and cultural creative professionals.
Fra Danmark deltog blandt andet kulturordfører fra Radikale Venstre, Zenia Stampe. I sit oplæg påpegede hun, at dårlige arbejdsvilkår er blevet afdækket i store dele af kulturbranchen, og at det heldigvis er noget, vi nu kan tale højt om. Hun understregede, at hele arbejdsmodellen for de kreative brancher er under forandring/opbrud, og derfor er det vigtigt at afdække og italesætte arbejdsvilkår.
Men the Fair Practice Code handler ikke udelukkende om løn, det handler også om transparens, tillid, solidaritet, bæredygtighed (grøn, socialt og økonomisk) og diversitet. Og netop vigtigheden af at udvide fokus på arbejdsvilkår til at handle om andet end løn, er en af hovedpointerne i arbejdet med et Fair Practice-kodeks. En anden vigtig pointe i diskussionen er, at det fortsat er vigtigt at indsamle data og lave analyser bl.a. mhp at afdække, hvilken økonomi der er brug for, hvis alle kunstnere i Danmark skal betales professionelt for deres arbejde. De næste skridt involverer bl.a.:
- Branchesamtaler inden for de enkelte kunst og kulturbrancher
- Udvikling af redskaber til at omsætte et Fair Practice-kodeks i praksis
- Testcases
- Politikudvikling
Fair Practice-prisen 2024
Efter høringen blev ”Fair Practice-prisen” uddelt for tredje gang. Prisen er stiftet af Dansk Komponistforening og hviler på principper om fair betaling, værkbæredygtighed, diversitet, tillid, transparens og solidaritet.
Fair Practice-prisen hædrer aktører, der bestiller og opfører ny musik på ordentlige vilkår. Formålet er at anspore til mere Fair Practice ved at synliggøre de gode eksempler. Prisen er penge til en værkbestilling hos en komponist efter eget valg.
Fair Practice-prisen 2024 tildeltes guitarist, kurator, ensemble- og festivalleder Mikkel Schou for hans professionelle og holistiske tilgang til Fair Practice bestilling og opførelse af nye værker.