11 jan 2022

Fagseminarer

Kunstmusikkens særlige arbejdsvilkår

Komponister inden for kunstmusikkens områder arbejder ud fra en nysgerrighed i forhold til lydens og musikkens udvikling som kunstnerisk form. Det kræver nogle særlige arbejdsforhold, og i DKF arbejder vi for at påvirke og videreudvikle professionalisme og respekten for denne type musikskabelse ved at styrke netværk og videndeling på tværs om eksempelvis rimelig betaling og fair vilkår for tidskrævende arbejde på ikke-kommercielle præmisser.

Her i starten af 2022 inviterer vi til en række samtaler, hvor forskellige komponister og medlemmer af foreningen vil fortælle om tilblivelsen af konkrete værker og dele ud af deres erfaringer:

• Hvad var den kompositoriske proces bag?
  • Hvordan spiller arbejdsmetoder og -vilkår sammen?
  • Hvad skulle der helt konkret til, for at dette værk kunne blive udført?
  • Hvad er det enkelte værk værd?

Samtalerne vil række fra det fagnørdede over det lavpraktiske og hen til visioner for, hvordan man bedst finder frem til holdbare arbejdsmetoder og -vilkår. Alle vil få mulighed for at stille spørgsmål og komme i dialog med den inviterede komponist og med hinanden om alt fra kompositionsmetoder og -ressourcer, over aftaler og samarbejde til DKFs kulturpolitiske arbejde med fair practice.