24 feb 2022

Fagseminar med John Frandsen

Onsdag d. 2. marts inviterer vi til det næste i en række af fagseminarer med fokus på kunstmusikkens særlige vilkår. En række samtaler, hvor forskellige komponister og medlemmer af Dansk Komponistforening vil fortælle om tilblivelsen af konkrete værker og dele ud af deres erfaringer.

Denne gang kan du møde komponist John Frandsen, som i årene 1999 til 2008 var formand for DKF. Hans musikalske virke omfatter et mangeårigt virke som organist og kordirigent parallelt med sin komponistproduktion, og han har skrevet flere operaer i både kammer- og symfonisk format.

På seminaret d. 2. marts vil John i en samtale med Tan Tuan Hao fortælle om processen bag sin opera Dyrets år - 1666, skrevet på baggrund af Lone Hørslevs roman om Marie Grubbe:

• Hvad vil det sige, at planlægge en opera som komponist?
  • Hvordan organiserer man sit arbejdsforløb i forhold til resten af produktionen?
  • Hvad er de særlige udfordringer og højdepunkter?

Alle vil få mulighed for at stille spørgsmål og komme i dialog med John og med hinanden om alt fra kompositionsmetoder og -ressourcer, over aftaler og samarbejde til DKFs kulturpolitiske arbejde med fair practice.