Jeg får ofte spørgsmål til DKF's Aftale om værkbestilling. Flere føler, at kontrakten er unødvendigt lang eller ligefrem afskrækkende for bestillere som fx musikere, der ikke har en institution bag sig; det kunne være et lille freelanceensemble, som blot beder om at få skrevet et nyt værk til sig.
DKF's Aftale om værkbestilling er en dummy - et dokument der forsøger at rumme de almindelige forhold, når man aftaler en værkbestilling. Dokumentet kan derfor sagtens mangle en paragraf om noget, der er særligt for et konkret projekt. Dette kan parterne så beskrive og føre ind i den endelige kontrakt.
Dokumentet kan rumme paragraffer der ikke er relevante for den konkrete aftale. Dem kan parterne fjerne.
Men inden man aftaler at fjerne noget fra DKF's Aftale om værkbestilling, er det vigtigt for komponisten at være skarp på, hvorfor de forskellige formuleringer står der, og hvad de betyder. Derfor vil jeg herunder gå dokumentet igennem paragraf for paragraf.
HUSK: Det er vigtigt at huske, at en kontrakt ikke er en håndfæstning, hvor ethvert komma er bøjet i støbejern. Hvis en af parterne bryder kontrakten, er den stort set ikke det papir værd, den er skrevet på, med mindre det kan dokumenteres, at den anden part mister penge ved kontraktbruddet. Så ud over økonomiske forhold er kontrakten snarere en aftale, der forsøger at tage højde for alle de problemer, der måske kan opstå mellem parterne i fremtiden.
Gennemgang af Aftalens ordlyd
Jeg tager dokumentet fra toppen af - teksten fra 'aftale om værkbestilling' er kursiveret.
Aftale om bestilling af solo- eller ensembleværk (ikke musikdramatik) mellem BESTILLEREN og KOMPONISTEN (fulde navne, adresser og CPR/CVR-numre) indgået DATO
Overskriften betyder på kodasprog, at der er tale om en aftale om et værk, der afregnes som små rettigheder. Det betyder, at alle bestillinger der inkluderer royalties, ikke kan bruge dette dokument som dummy for en bestillingsaftale. Det er typisk musikdramatik som afregnes med store rettigheder, altså hvor ophavsmændene har ret til at forhandle om en andel af billetindtægten.
Ord der er skrevet med store bogstaver, fx KOMPONISTEN, skifter man ud med relevante navne osv. Her følger en gennemgang af aftalens paragraffer: