”Den uendelige labyrint”

- er blevet et eksporteventyr

Da DKF fejrede sit 100-års-jubilæum i 2013 udskrev foreningen i samarbejde med Levende Musik i Skolen og DR Musikariet en konkurrence om den bedste musikalske fortælling for børn.

En af fire vindere var komponisten Mathias Madsen Munch med det interaktive værk ”Den uendelige labyrint” – en eventyrkoncert hvor publikum involveres i plottet og har indflydelse på slagets gang.

Værket har siden turneret land og rige rundt med levende Musik i Skolen og Musikariet og er nu også blevet et eksporteventyr. Den uendelige labyrint har senest været opført i både Letland og Rusland og er nu i alt blevet opført mere end 100 gange på vegne af DR Musikariet, der har udviklet og produceret koncerten i ind- og udland.

”Det ser ud til at vi har fundet en form, der kan fortsætte i det uendelige”, udtaler Mathias

Den Uendelige Labyrint er en musikalsk fortælling om Philharmonias Følgeskab, en kæmpe, en elver, en dværg og en prins (repræsenteret ved fire strygere) med at slippe ud af Troldmandens labyrint og få deres stemmer igen. Troldmandens onde tjenere lurer i labyrintens kroge og vil gøre alt for, at ingen slipper fri, så publikum må hjælpe de fire venner med at træffe de rigtige beslutninger.

Mathias har selv rollen som fortæller og spiller på en såkaldt keytar – en mellemting mellem et keyboard og en guitar, med hvilken han samtidigt styrer et forudindspillet lydspor, der repræsenterer det onde element.

Med deres klap og fagter er børnene med til at styre handlingen. For eksempel er musikerne på et tidspunkt fanget i en hule, og børnene får at vide, at hvis de knytter næven, betyder det, at de skal skræmme de onde væk ved at larme, mens en lige hånd betyder, at de skal liste væk. På den måde er de medkomponister, ”og de går all in”, fortæller Mathias. Det kræver så til gengæld en hel del af musikerne, der hele tiden skal være på vagt og lytte efter, hvad publikum vælger de skal spille.

Opbygningen af det 45 minutter lange værk med et forudindspillet lydspor med tale og lydeffekter over for strygerne, der spiller sig vej ud af labyrinten, gør det muligt at oversætte værket til andre sprog. Men mødet med andre kulturer giver også spændende nye aspekter til værket, som derfor stadigt udvikler sig for hver ny opførsel.

Mathias håber på, at få Den uendelige labyrint ud til endnu flere lande og netop nu foreligger en invitation fra Kina, som komponisten og hans team arbejder på at realisere.


OM MUSIKALSKE FORTÆLLINGER

DKF, Levende Musik i Skolen og DR Musikarie udskrev i 2012 en konkurrence for danske komponister om at skabe en musikalsk fortælling anno 2012. Formålet var at få skabt nyt repertoire inden for denne genre, og ydermere få skabt nogle værker hvor børn engageres aktivt i musikkens og fortællingernes forløb.

Af de mange indsendte forslag valgte en jury fire værker ud til realisering: Farvespillet af Hanne Tofte Jespersen, Historien Om Det Forunderlige Væsen af Pernille Sejlund, Rrrinsch Peké! af Søren Kjærgaard og Den Uendelige Labyrint af Mathias Madsen Munch.

Alle værkerne blev med stor succés fremført  i DR Koncerthuset i april måned 2013 på festivalen Musikalske Fortællinger.

Om "Den uendelige labyrint" sagde juryen: ”Den mest begavede og underholdende måde at introducere børn til en strygekvartet længe set”