13 nov 2023

Portrætkoncert: Finn Savery

I anledning af komponisten Finn Saverys 90-års-fødselsdag afholder Ny Musik i Birkerød en portrætkoncert.

Finn Savery har været med fra Ny Musik i Birkerøds begyndelse. Gennem årene er hans værker blevet opført ved koncerter i foreningen, og han er stadig – sin høje alder til trods – trofast koncertgænger.

I artiklen Finn Savery – musiker og komponist i krydsfelter skriver Erik Christensen om komponisten:

“Finn Savery spiller og komponerer i flere spor. Når spor krydser hinanden, kan der opstå nye former for musik, og Savery har stor lydhørhed for mange slags musik. Gennem hele sin karriere har han været aktivt udøvende både som jazzpianist og som partiturkomponist.

Han har et udogmatisk forhold til musikalske stilarter og komponerer i et bredt område mellem den klassiske musiks tradition, det tyvende århundredes modernisme og minimalisme, folkemusik, popmusik, jazz og rock.

Hans musik spænder over et kontinuum fra enkle melodier til kompleks konstruktion, fra tonalitet, modalitet og pentatone melodier til kromatisk atonalitet og tolvtonerækker, fra taktfast metrum, jazzens animerende swing og regelmæssige puls til rytmisk frit flydende forløb, fra nedskrevet partitur til improvisation i varierende grader af frihed”.