16 apr 2018

Mangfoldighed i musikken

En debat om metoder til større diversitet i den klassiske musik

Danske koncertsale og ensembler opfører i disse år næsten udelukkende musik skrevet af mænd. For nylig offentliggjorde Dansk Komponistforening en repertoirestatistik, der viser, at under 4% af den musik der opføres, er skrevet af kvinder. Endvidere viser statistikken, at 24% af det opførte repertoire de seneste tre år er skrevet efter 1985, heraf er blot 3 % uropførelser. Alle er enige om, at det ikke er godt nok, og derfor inviterer Komponistforeningen til debat under Talk Town i København den 3.maj.

Vi har inviteret en række af musikkens nøglefigurer til en snak om, hvordan vi kommer videre, og får et større udbud i de musikalske tilbud. Vi ønsker at tale metoder, løsninger og muligheder. Det vil sige se fremad og ikke fokusere på forklaringer og undskyldninger.

Debatten vil være delt i tre dele, men er tænkt som en interaktiv samtale også med publikum. 1) Kvinder og mænd i musikken 2) Repertoire og publikum 3) Metoder til mangfoldighed

Debatten modereres af journalist og tv-vært Lene Johansen, og i panelet kan du bl.a. møde Michael Bojesen - operachef ved Malmö Opera, Tinna C. Nielsen - Antropolog og stifter af www.movetheelephant.org, Georg Rasmussen - Programkoordinator CLICK Festival og komponist Juliana Hodkinson.

Debatten er åben for alle!